לפגישת ייעוץ חייגו: 03-7515566

אגרות והיטלים

אגרות והיטלים

אגרות והיטלים מהוות חלק ממימון הפיתוח של התשתיות, סלילת כבישים, התקנת קווי מים וביוב ושירותים נוספים ברשויות המקומיות.

האגרות והיטלים מהווים תשלום אשר מהווה סוג של מס וככזה הטלתו חייבת להיעשות בחוק.

הרשויות המקומיות קובעות את אופן ההטלה, אופן החישוב ושיעור החיוב בחוקי עזר מקומיים. החוק קובע את אופן חישוב השטח לחיוב וכן את תעריפי החיוב.

בדרך כלל אנו נתקלים בסוג מס זה כאשר אנו בונים מבנה אך ניפגש איתו גם במקומות בהם אנו מרחיבים מבנה קיים ולעיתים החיוב נעשה באופן יזום  על ידי הרשות המקומית בעקבות עבודות שהיא ביצעה.

בעוד שתשלום הארנונה הוא קבוע ביסודו, תוך הפרדה בין משקי בית לעסקים וארגונים וחיוב יחסי על פי אזור מיקום הנכס, אגרות והיטלים בתחום הבינוי מהווים שטח המצריך פיקוח משל עצמו.

חשיבות בדיקת ענייני מיסוי בעת תכנון הבניה

בעת תכנון הבניה בשטח רשות מקומית כדאי להקדים ולבדוק את נושא המיסוי, שזה לא יגיע כרעם ביום בהיר ויאיים על תקציב הבניה הגבוה מלכתחילה. שיעור ההיטל נגזר משטח הקרקע, אחוזי הבניה ותוך נגיסה ברווחים עתידיים כאשר במבנה המיועד לשרת גוף מסחרי ו/או ארגון למטרות רווח. התעריפים מוצמדים למספר מדדים שונים על פי חוק, ומחייבים במלואם.

תעריף החיוב נגזר מתחשיב שעושה העירייה ואשר מוגש לאישור משרד הפנים. תחשיב התעריף אמור לכלול את כל המטרים העתידים להיבנות בעיר מול עלויות הצפויות להיות בעת הקמת התשתיות ותחזוקתם לאורך שנים. שני רכיבים אלו של התחשיב הינם רכיבים שיכולים להשתנות לאורך השנים אך הרשות המקומית לא תמיד מעדכנת את התחשיב ובאופן ישיר את התעריף.

למרות האוטונומיה הרבה של הרשויות העירוניות בתחום זה, ישנם מספר כללי יסוד בדיני האגרות וההיטלים שנועדו להגן על התושב והצרכן מפני חיובים מופרזים ולא חוקיים.

מניעת כפל חיוב

אחד הסעיפים החשובים בחוק הוא מניעת כפל חיוב, סעיף האוסר על הרשות העירונית לגבות היטל או אגרה על שטח בניה שבגינו כבר שולם היטל זה. מקרים בהם עשוי להידרש חיוב כפול ולא חוקי הם מקרים בהם הרשות הנפיקה דרישת גביה בגין הקמת תשתית לשטח בו כבר קיימת תשתית. מקרה נוסף הוא רכישת שטח מיזם אשר שילם את היטל הבניה על התשתיות הנדרשות לרשות, וחיוב המגיע מכורח שינוי הבעלות. דרישות אלו אינן חוקיות וניתן ואף רצוי לערער עליהן.

כאשר נדרשת גביית היטל מיסוי מן הרשות העירונית לעבודת שיפוצים ושדרוג המבנה, חשוב לדעת כי מדובר בדרישה שאינה תואמת את דרישות החוק ועל כן אינה קבילה. למעשה, במידה ולא נדרשת הנחת תשתיות מחודשת אין הצדקה להיטל זה. לעתים תטען הרשות העירונית להיטל הנובע מצורך בתחזוקה מוגברת בעת קיום השיפוץ, דוגמת פינוי פסולת, אולם בפועל פינוי פסולת הבניה היא באחריות הקבלן המבצע וכל סיוע עירוני שניתן נעשה בכפוף לתשלומי הארנונה המקומית ואינו מצדיק גביה נוספת.

הגנות בתחום האגרות וההיטלים

קיימים לא מעט סעיפים המגנים על היזם והתושב בנוגע לתחום אגרות והיטלים בשל בינוי בתחום רשות עירונית, ולרוב האדם מן היישוב יתקשה להיחשף למידע הרב, להבין וליישם אותו. על מנת להבטיח תשלום אגרות והיטלים כחוק ללא גביה עודפת אשר עשויה להגיע לסכומי כסף גבוהים, מומלץ להיוועץ בעורך דין מומחה  המביא ידע הן בתחומי חוק הבינוי והן בתחומי הרשויות העירוניות, לרבות הליכי גישור והגעה להסכמות ללא הליך משפטי, בין הנישום לרשויות העירוניות.

חשוב לדעת שלא רק בתחום הבניה נמצא אגרות והיטלים. קיימים תחומים נוספים בהם מוטלות אגרות כגון: אגרת שמירה, אגרת פינוי אשפה ועוד – אשר כדאי לבחון את תקינותן  מעת לעת.

עורכת הדין גליה גרימברג מביאה ניסיון רב שנים בהתנהלות מול רשויות מקומיות, מועצות ועיריות, לרבות טיפול בגביית אגרות והיטלים בתחום הבינוי ובכלל, במקצועיות חסרת פשרות, יחס אישי וטיפול מסור בכל עניין ודבר.

שתפו עמוד זה
מעוניינים במידע נוסף? צרו קשר צרו עמנו קשר
לתאום פגישה חייגו: